Vauhdikas kuukauden alku

Viimeiset viikot olen ollut menossa joka päivä jossakin.

 Kävin Suomessa kotona lomalla. Oli outoa käydä kotona lomalla, mutta koti-ikävää ei tullut kun lähdin takaisin. Monet varoittivat, että tulee koti-ikävä. Oli jo ikävä rauhaa ja omaa-aikaa, koska olin menossa koko ajan jossakin. Todella kuormittava, mutta antoisa riessu. 
Näin muutamia kavereita, sukulaisia ja liikuin paljon.
Vaikka en "levännyt" Suomessa paljoa, niin toisaalta sain levätä huomaamattakin. Se, kun voi puhua Suomeksi asioita ja ei tarvitse miettiä kaikkien sanojen nimiä. Ei tarvinnut käydä itse kaupassa tai tehdä ruokaa. Ja normaali arki tuntui normaalilta, eikä uuden oppimiselta.


Tänne tuli kevät/alkukesä kun olin Suomessa. 
Sunnuntaina olin käymässä Ullared:issä (pohjoismaiden yksi suurimmasta kaupoista), olin koko päivän sisällä ja ulkona oli +17 astetta lämmintä. Harmitti vähän, etten voinut olla ulkona silloin. 
Siitä päivästä asti on ollut päivisin lämmin. Vaikka on yli +15astetta, niin täällä tuulee todella navakasti tällä hetkellä, joten ei voi liikkua vieläkään pelkässä hupparissa.

Alku viikosta liikuin illat yksin keskustassa, koska kaverillani oli iltavuoroja. Kävin keskustassa kiertelemässä kauppoja ja vähän uusia paikkoja. 
Muutamana iltana kävimme kaverini kanssa liikkumassa taas keskustassa ja kiipesimme Haga:ssa sijaitsevan kirkon pihalle. Sieltä pysyi näkemään koko kaupungin yli.


Kun olin liikkunut pari päivää ulkona ja välillä oli kuuma, koska joka paikkaan ei tuule, niin heitin takin pois. Seuraavana päivänä olo oli sen mukainen, että olin liikkunut ilman takkia. Sen takia olen taas vähän kipeä. Myös töissä lapset ovat sairaana vähän, joten sieltäkin olen voinut saada taudin.

Kun tulin tänne noin reilu 2kk sitten, ajattelin etten koskaa oppisi ilmaisemaan itseäni tarpeeksi hyvin ruotsiksi normaaleissa tilanteissa. Nyt Suomen reissun jälkeen joku muuri murtui puhumisen suhteen isommin. Töissä on helpompi keskustella lasten ja työkavereiden kanssa. Monesti ajattelen normaaleja asioita ruotsiksi ja se tuntuu välillä vähän oudolta:D Olen aina uskaltanut täällä puhua ruotsia, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. 
Nyt normaalit "käskyt"/sanat töissäkin lapsille tulee aivan automaattisesti, ettei niitä tarvitse miettiä erikseen. 



Jessika




















Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pakkausta, intoa ja uuden kokemista

Miten voit helpottaa vaihdon sujuvuutta itse?

Stressitön elämä täällä?