Mun työpäivä?

Millainen on minun työpäivä?

Aamulla kuljen 4min ratikalla ja 9min bussilla, jonka jälkeen kävelen pari sataa metriä ja olen työpaikalla. Joten olen vähän alle puolessa tunnissa töissä, kun lähden kotoa. 

Työpäivä alkaa käsienpesulla ja aamupalalla. Ohjaan lapsia heti aamusta pesemään käsiä ja juttelen niitä näitä samalla. 
Olen aamupalapöydässä mukana ja jaan leipää tai muroja lapsille. Autan lapsia esim. leivän voitelussa, jotka sitä tarvitsevat tai veden/maidon kaatamisessa. 

Aamupalan jälkeen pestään käsiä ja silloin alkaa vapaan leikin aika. Monesti lapset piirtävät tai pelaavat muistipelejä, mutta myös muitakin leikkejä.
Varsinkin tytöt tykkäävät kirjoittaa aakkosia tai numeroita. 


Vapaan leikin aikana päiväkotiin tulee ripotellen lapsia. Viimeisimmät tulevat suoraan aamupiiriin.

Kello 10 aikaan meillä alkaa aamupiiri. Aiheet vaihtelevat todella paljon. Aina käymme päivän, päivämäärän ja kuukauden läpi. 
Aamupiirin huipentuma on joka päiväinen hedelmien syönti. Banaani, omena tai mandariini ovat normaalit hedelmät, joita syödään. 

Aamupiirin jälkeen vessan kautta ulos ja leikkimään. 
Ennen lounasta tai lounaan jälkeen työt tulevat kysymään minulta "ope, voitko tehdä minulle letit, sellainen sydänletti". En koskaan kieltäydy, jos aikaa on tarpeeksi.
Lasten vanhemmatkin ovat kiittäneet leteistä, kun he hakevat lapsia kotiin. 


Lounas on 11.15. Sisälle käsienpesun kautta ja pyötään rauhoittumaan. 
Syömme noin 35 minuutissa, jonka jälkeen lapset luutuavat pöydät.
Taas vessan kautta pihalle leikkimään (osa lapsista menee lepäämään). 
Kun lapset ovat ulkona, minulla alkaa tauko. 

Tauon jälkeen lähden ulos leikkimään lasten sekaan.

Muun muassa teen näitä juttuja lasten kanssa:
Letitän hiuksia, joita riittää jonoksi asti (minua ei haittaa yhtään).
Kiikun tai kiikutan lapsia, tai juttelen kiikkuvan lapsen kanssa.
Pelaan/potkin jalkapalloa, monesti pelaaminen menee liian vakavaksi tai joku ulkopuolinen lapsi tulee sekoilemaan potkulaudalla keskelle peliä. Jonka jälkeen kaikkien lasten motivaatio laskee.
Ajan potkulaudalla tai polkupyörillä/-autoilla lasten kanssa kilpaa. 
Hoidan riitatilanteita.

Kohta kello on jo vähän vailla 2 ja osa lapsista on lähtenyt kotiin. Kun kello on vähän yli 2, aloitamme käsienpesun ja välipalan jakamisen ja välipalan syömisen. 

Välipalan jälkeen olemme ulkona tai sisällä, jonka jälkeen lapset leikkivät vapaasti ja he lähtevät kotiin, kun vanhemmat hakevat heidät. Leikin lasten kanssa jonkun aikaa, jonka jälkeen päiväni on tullut päätökseen. 
Monesti minulla on rullalauta mukana töissä, koska kuljen bussimatkan laudalla ratikkapysäkille. Monesti kuljen koko matkan laudalla kotiin asti.




Jessika

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pakkausta, intoa ja uuden kokemista

Stressitön elämä täällä?

Elämä 80% vai 120%