Elämä 80% vai 120%

Elämä 80% vai 120%

Mä oon se joka tekee asiat kahdella tavalla: Ei tee ollenkaan tai ei yritä edes. Tai tekee ja tekee asiat kunnolla ja vielä vähän enemmän.

Asia joka koituu kohtaloksi pitkän ajan päästä, on ettei osaa levätä, kun tekemsitä on paljon.

Joku tarvitsee unta vain 6h yössä, toinen 9h tai enemmän, itse kuulun jälkimmäiseen. Miksi nukkua vain 6h kun voi nukkua 9h ja olla pirteä ja skarppi seuraavan päivän? Olen nukkunut viimeiset pari vuotta melkein joka yö 9h. Monet ovat kysyneet miten voin olla niin pirteä aamusta 8 aikaan? 
Nukun 120% kun nukun, en tee sitä vain puolella teholla.

Pitääkö lepäämisen/rauhoittumisen olla vain istumista paikallaan, samalla kun puristaa rystyset valkoisina tuolin käsinojia kun ahdistaa tekemättömyys? Miten mä lepään sitten? En katso elokuvia enkä sarjoja, ei minua saa paikalla pysymään hetkeä. 
Jos tahdon levätä tai rauhoittaa mielen, niin yleensä urheilen tai luen kirjaa. Vaikka olisin vähän väsynyt niin aina jaksaa pelata vähän futista tai jääkiekkoa, kunhan saa ajatukset nollaan.

Mun rauhoittuminen on itsensä haastamista ja olemista
avarakatseinen uusille haasteille

Mitä 80/120% tarkoittaa peleissä tai lepäämisissä? 
Jos laji on kiinnostava ja tarpeeksi haastava, niin teen harjoituksen täysillä ja vähän enemmän. 
Lepäämisessä samanlainen ongelma. Jos olen kotona vapaapäivänä, niin en osaa levätä kuin vähän. Siivoilen ja teen kaikkea pientä kokoajan ja en lepää. Mutta jos olen esim. mökillä, niin nukun, syön, marjastan tai kalastan vähän. Otan kaiken irti siitä mitä teen ja vähän enemmän. 


Mitä töissä 80/120% takoittaa?
Töissä se tarkoittaa, että olen aktiivinen, skarppi ja kokoajan tekemässä jotain täysillä. 
Olen sitten päiväkodissa tai muualla työpaikassa, niin teen työn kunnialla loppuun asti ja teen aina parhaani. 
Päiväkodissa puhun ja juttelen lapsille, leikin ja pelailen, keksin uusia tekemisiä, ilahdutan lapsia, juttelen aikuisille ja tarkkailen tilannetta kokoajan. 

Olen kuullut paljon positiivista palautetta, miten osaan katsoa tilanteet asiallisesti ja ennakoida tilanteita. Osaan toimia oikein ja olla kokoajan tekemässä oikeita asioita positiivisuuella.

Vapaa-aika täällä 80/120%?
Nyt kun on viimeiset 3 viikkoa vain enää täällä, niin koitan elää 120% kokoajan, koska en tule heti uudelleen tänne ja haluan kaikesta kaiken irti. Vaikka väsyttää lähteä jonnekkin, niin skarppaan itseni ja lähden. 
Välillä toki ei jaksa ja vain jää kotiin ja selaa puhelinta tai on läppärin ääressä. 

Suomessa luen kirjoja, olen täälläkin lukenut pari kirjaa, mitkä olen tuonut Suomesta. Kirjastoissa käyminen on täällä ollut minulle aivan uusi aluevaltaus. Ongelmana on ollut vain lainaaminen. En ole voinut ottaa kirjastokorttia, koska minun osoite on Suomessa. Olen käynyt lukemassa kirjoja suomeksi ja ruotsiksi kirjastoissa.


Siivoaminen/ruoanlaitto?
Mun huone on siisti tai luovan sotkun peitossa. Miksi siivota ja ottaa siitä painetta, jos oven voi laittaa kiinni, kun lähtee huoneesta ja huoneen sisällä voi katsoa puhdasta kattoa? 
Tykkään laittaa todellakin ruokaa. Ongelmana on vain, että kuka sitä syö? Joten teen kerran viikossa ruokaa ja pakastan loput. Kiireisenä päivänä pakkasesta ruoka mikron kautta lautaselle ja syömään. 

Liikunta täällä 80/120%?
Rehellisyyden nimissä mun liikunta on ollut vähäistä, mitä se oli Suomessa. Ja mulla on sille hyvä syy. Täällä ei ole kavereita joiden kanssa pelata futista tai käydä muuten liikkumassa ja olen kokoajan ollut jossakin sairaudessa. Olen viikon ollut taas yskässä ja kovassa nuhassa, niin en uskalla liikkua, miten normaalisti liikkuisin. Ajtttelen positiivisesti liikkumattomuuden: Olen antanut keholle aikaa levähtää ja kertä uusia voimia uuteen nousuun.
Ja liikkumattomuus ei tarkoita, ettenkö ole liikkunut kevyttä arkiliikuntaa. Kävelen kauppaan ratikan matkustamisen sijasta, venyttelen ja huollan kehoa. Koitan liikkua mahdollisimman paljon arjessa.



Jessika














Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pakkausta, intoa ja uuden kokemista

Miten voit helpottaa vaihdon sujuvuutta itse?

Takaisin heittoja